Första halvåret

Första halvåret på industridesignprogrammet bjöd på mycket roligheter, men även stora utmaningar. Det blev en blandning av kreativt skapande så som skissteknik, måleri, samtidigt som vi testade på en massa nya material. Jag fick jobba med cibatool för första gången, som är ett hårt skum som påminner mycket om trä, fast utan fibrer, så man kan såga och slipa i vilken riktning som helst, riktigt härligt material som designers ofta använder sig av. Vi fick testa på olika sätt att gjuta föremål, bygga hus av tunn kartong och arbeta med trä och lera. Allt detta gjorde vi samtidigt som vi hade mekanik och hållfasthet. Det var en väldigt lång kurs som till största delen gick ut på att slita sitt hår och få panik på omöjliga tal, tack vare att vi varvat med fysik och matematik testade olika material och fick jobba praktiskt underlättade enormt. Efter många veckor av kämpande var det i allafall dags för den fruktade tentan. Tentan skrevs och några dagar senare fick vi betyget - ett fel, ett fel. Jag blev förstås den lyckligaste människan på jorden eftersom jag alltid haft svårt för matte och det var jag som satt där i klassrummet några månader tidigare som det största frågetecknet. Men det lönar sig alltså, när man verkligen vill förstå och verkligen kämpar för det.
 
Utöver detta har vi även fått olika designprojekt, jag har tillexempel (i grupp med andra) designat bland annat en dansstol som underlättar motionen för äldre, en vädringsanordning till flerfamiljshus och lite andra mindre projekt. Jag har även själv designat en produkt som skulle vara av svarvat trä, som inte brukar vara svarvad i vanliga fall, så jag designade en thermosmugg.
 
Förutom allt skolrelaterat så har jag ju även fått mig riktigt fina vänner också, som man har hittat på mycket roligt med! Har även tagit tag i mitt liv med Emma och Lovisa i klassen och har börjat träna, minst tre gånger i veckan, vilket känns himla bra!
  
Lite olika skisstekniker och måleri. Tavlan är från uppgiten "min favoritplats".
 
 
Man såg ofta ut såhär när läraren gick igenom tal som ovan.
 
 
Men även såhär när man fick resultat som ovan!
 
 
Har väl alltid gillar att göra kollage, men att göra moodboards var nått nytt som jag helt klart älskar att göra nu!
 
 
Vi har fått lära oss att göra ritningar och processA3 som man har med sig på portfoliogenomgången.
 
 
Sen har vi även varit på många studiebesök på fabriker och utställningar på muséer och konsthallar.
 
 
Allmänt | |
Upp